MOSSER OCH LAVAR FORLAJF

Hej! Nu var det ett tag sedan igen känns det som men jag har faktiskt haft ganska fullt upp denna vecka med skol-utflykter och presskonferenser ang. kameran och grejer :D Men iaf så var vi alla nv1-or vid Sidsjön i torsdags på friluftsdag, vi paddlade kanot, kokade oboy på stormkök , sköt bågskytte och fiskade upp varelser ur vattnet. Det var faktiskt en lärorik dag och jag och Kacka (Camilla) i min klass var kung på att paddla kanot, eller kanadensare om man ska vara noga. Det var bara två pers i en kanot som plurrade och det var ju bra att det inte var fler :P Efter kanot-paddlingen så gick vi upp för hela himla backen och så gick vi lite till. Väl uppe fick vi oboy men på vägen upp hade jag tryckt i mig en baguette med skagenröra på så jag var inte så hungrig på choklad :D

När vi kom ner efter en seg frågeslinga med onödiga frågor om längsta floder o.s.v så sköt jag bågskytte och en annan satt ju alla tre i mitten på första försöket!!! Jag ska börja i den sporten, vet du hur kul det är och sikta, sedan käna pilen dras mot huden och sedan träffa mittenpartiet. Det är en sån fruktansvärt härlig känsla! You should try it!

Sedan så skulle vi fiska upp kryp ur vattnet och jag lovade mig själv att aldrig mer bada!!! Asså, man behöver bara dra ett svep med en sil ett drag så får man typ upp 18 olika insekts-arter, alla men klor och kluvna stjärtar! Också var det iglar!!!!! UÄÄK!!! Ja, men efter fiskeriet så fick vi sluta och jag och Hasse satt och väntade på bussen ca.1,5 timme. Sedan kom fröken Barbro och vi fick skjuts ner till staden.

Fredag så skulle vi ha på oss gummistövlar och vandra i skogen och plocka mossa. Vet du hur kul det va, eller? Jag var jätte engagerad och så fort jag såg en ny moss-art så dök jag ner i sumpmarken och plockade den och analyserade var det var för sort. Blåslaven är ganska vanlig på trädgrenar och vitmossa har bra uppsugningsförmåga, så om man är strandsatt i skogen och får mens så kan man faktiskt använda vitmossa som siv-proteciton!! Kan vara bra att veta om man har slut på stålar och befinner sig i en nödsituation!

Nu tror jag att jag ska vara med Eve, Steff, Tessan och Fia så jag måste lägga ner nu! Men vi hörs väl nåt:P

Hare Amanda

Kommentarer
Postat av: Favvo faster Evis

Jag känner mej URSTOLT- att få kännna en sån stor konstnär(forograf). Jag förstod att det skulle bli nåt stort av dej! Jag har laddat blocket hemma med en skrivsäker penna så jag kan få din autograf. Ska försöka sälja den på jobbet förresten :)
Jätte fin bild på dej i tidningen!/ Kram Evis

2007-09-15 @ 15:11:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0